27 лютого, 2019

Студенти Школи права УКУ – Ірина Каня та Юрій Шваб – перемогли на українському етапі змагань – Олімпіаді юридичних клінік із консультування 2019 (що проходив у Національному університеті “Острозька академія”) і тепер представлятимуть Україну на Міжнародних Змаганнях з консультування клієнтів ім. Л. Брауна Ф. Мостена у Дубліні (Ірландія).

Тема цьогорічних змагань – “Корупційні злочини та правопорушення”. Суть змагань полягала у консультування клієнтів (акторів, які звертаються із певною юридичною проблемою) юристами (студенти-конкурсанти) перед суддівською колегією. За 11 критеріями, колегія суддів оцінює якість консультування (налагодження комунікації, постановка запитань, виявлення та аналіз проблеми, мета та мотиви клієнта, пропозиція варіантів вирішення проблеми, робота в команді, пост-інтерв’ю, аналіз соціально-етичних моментів проблеми і т.д.).

Менеджерка Юридичної клініки Школи права УКУ Христина Ковцун розповідає, що ще перед початком навчального року планувала участь команди Юрклініки в олімпіаді. Тим не менше, як така підготовка до змагань розпочалась менш ніж за місяць до початку. Це пов’язано з тим, що публікація фабули, згідно правил, відбувається за два тижні до конкурсу.

“Суть змагань не лише у тому, щоб показати правильне вирішення правової проблеми. Акцент більше ставиться на soft skils cтудентів. Тобто,  структурування інтерв’ю, правила налагодження комунікації, виявлення правових проблем, з’ясування цілей клієнта, надання пропозицій варіантів вирішення таких проблем. З усім цим ми працюємо в Юрклініці щодня, більше того, ми працюємо з учасниками бойових дій, людьми, які постраждали внаслідок війни, – розповідає Христина Ковцун. – Найбільша проблема – це тема змагань. Цьогоріч це “Корупційні злочини та правопорушення” –  дуже далека тема від спеціалізації нашої Юридичної клініки (правова допомога учасникам російсько-української війни та членам їх сімей). Тим не менше, мобілізувавши всі наші зусилля, залучившись підтримкою  керівниці Магістерської програми з прав людини Світлани Хилюк, яка допомогла нам зорієнтуватись з можливими варіантами правових проблем майбутніх клієнтів (акторів), ми належно підготувались”.

Христина Ковцун розповідає поетапно, як відбувалися змагання:

“Участь у змаганнях бере команда певної юридичної клініки у складі двох студентів, які є в ролі професійних юристів, адвокатів. Студенти знають лише, що них має прийти якийсь клієнт, який, наприклад є помічником народного депутата і до нього зателефонували правоохоронні органи. Все, більше інформації у студентів немає. Тобто, вони мають бути готовими до будь-якого розвитку подій. Далі до них приходить на “консультацію” клієнт (актор) який має свій сценарій правової проблеми. При цьому, клієнт окрім правової проблеми може мати і скажімо емоційно нестабільний стан, адже схвильований через свою життєву проблему. І саме завданням учасників змагань є налагодити комунікацію, попередити про всі ризики, заспокоїти, задати правильні запитання, адже часто клієнти навмисно дають багато непотрібної інформації. За всім цим слідкує колегія суддів, яка оцінює роботу юристів(студентів) за 11 критеріями.

Таким чином, змагання тренують дуже потрібні навики для студентів: комунікація з клієнтом, робота в команді, вміння виокремлювати з великого масиву інформації необхідні юридичні моменти, важливі для вирішення проблеми клієнта тощо. На жаль, всього цього теоретично навчитись не можливо. Потрібно саме тренуватись практично. З досвіду роботи Юрклініки можу запевнити, що найбільшою проблемою якраз є невміння налагодити комунікацію. Часто студент має блискучі знання у сфері права, але при комунікації з людиною, яка приходить до юриста з останньою надає на допомогу, губляться і не вміють налагодити комунікацію. Більше того, не можуть виявити цю правову проблему, поставити правильні запитання, структурувати проблему і, як наслідок не можуть запропонувати правильне вирішення проблеми. Таким чином, змагання дають можливість відшліфувати soft  skils студентів-правників, які є чи не найважливішими у роботі юриста”.

Студентка Ірина Каня, ділиться враженнями від участі у змаганнях і каже, що, окрім корисного досвіду, отримала задоволення від кожного зіграного раунду: “Для мене це був не лише корисний, але й дуже цікавий досвід, і мені справді сподобався такий формат змагань. Найціннішим був фідбек від суддів після кожного зіграного раунду, це давало розуміння, над чим варто ще працювати”.

Студентка розповідає, що зараз важко сказати, наскільки складним був всеукраїнський український етап, бо після позитивних результатів здається, що все було дуже легко. Але справді складними були фабули, надані учасникам за два тижні до змагань. Річ в тім, що вони були неконкретні та обширні та й інформації для підготовки небагато. Все що було – 2 речення двох фабул півфіналу та 1 речення фабули фіналу англійською мовою. Таким чином учасники ми самі прораховували, з якими проблемами можуть звернутись потенційні клієнти (актори).

“Для прикладу, одна із фабул них звучала приблизно так: “До вашого секретаря зателефонувала особа-підприємець. У телефонній розмові особа зазначила, що вона у розпачі і у неї є термінова справа, пов’язана із поліцейським”. Відповідно нам потрібно було передбачити якомога більше варіантів, з якими потенційно може прийти клієнт, аби якомога краще його проконсультувати. Із завдань такого типу і складалась олімпіада. Загалом було три раунди: два півфінальних та один фінальний. Відповідно нам потрібно було проконсультувати клієнтів, які розповідали детальніше про свої проблеми. Оцінювались налагодження комунікації, постановка правильних питань, чи уся інформація була отримана від клієнта, юридичний аналіз проблеми та інші аспекти. Загалом було 11 критеріїв, – розповідає Ірина. 

А враховуючи такі фабули, варіантів було безліч, тому детально вивчали склади корупційних злочинів та правопорушень, судову практику. Також моделювали ситуації із різними типами клієнтів (агресивними, мовчазними тощо). Ми намагались скласти якнайбільший перелік ситуацій та передбачити, з якою саме проблемою може прийти до нас клієнт. Це близько 5 складів злочинів та 6 складів адміністративних правопорушень, для кожного з яких ми проводили аналіз судової практики, шукали інформацію про вже існуючі реальні кейси, готували приблизний перелік питань, з якими може звернутись клієнт. Ну і роздумували, як можемо вирішити проблему. При цьому наш клієнт міг бути як жертвою так  і винним у скоєнні правопорушення. Тобто варіантів було десь 30… Ми б не впорались без нашої менеджер Юрклініки Христини Ковцун та консультації керівниці Магістерської програми з Прав людини – Світлани Хилюк”.

Напарник Ірини – студент Юрій Шваб розповідає, що це перші подібні змагання у його навчальному досвіді і враження тільки позитивні.

До олімпіади я практично нічого не знав про юридичне консультування, а після участі у змаганнях зрозумів, що це не просто давати правові поради, а, перш за все, уміти комунікувати з клієнтами, розумітися на морально-етичних аспектах ситуації та злагоджено працювати у команді, – каже Юрій. – Щодо складності олімпіади, то коли півфінал був для нас доброю розминкою, то вже у фіналі довелося попотіти – нашими суперниками були  минулорічні переможці олімпіади з Острозької академії та досить сильні учасники із ЛНУ ім Івана Франка. Перемога нас дуже мотивує і обіцяємо, що докладемо максимальних зусиль, щоб гідно представити УКУ та Україну на міжнародному рівні”.

Наступний етап – міжнародні змагання у Дубліні, які відбудеться  3-6 квітня. Національні раунди проводились максимально наближено до правил міжнародних змагань – ті ж критерії оцінювання, змагання проводились одразу англійською мовою – тому істотних відмінностей на міжнародних змаганнях не буде, лише більша кількість раундів, які необхідно пройти. Також іншою буде тема змагань – “Крадіжки. Пограбування, викрадення та розкрадання, за винятком корупційних правопорушень”.

Текст: Оксана Левантович

Джерело