17.07.2020

Понад 500 справ, 60 аналітичних документів та 4 представництва у суді, – такими будуть дані, якщо коротко розповісти про 2 роки роботи Юридичної клініки Школи права УКУ. Але за цією статистикою стоїть не одна людина і не одна історія. Про особливу співпрацю між ветеранами та студентами та про те, як із юриста фінансового сектору стати правозахисницею розповідає Христина Ковцун, менеджерка Юрклініки Школи права УКУ.

“Вірус правозахисної роботи”

Я ніколи не уявляла себе працівником вищого навчального закладу чи в роботі зі студентами. Напевно, тут ідеально підходить промова Стіва Джобса про з’єднання точок.

До того як я потрапила в УКУ, я працювала юрисконсультом у фінансовій компанії майже чотири роки. При цьому з 2015 року у зв’язку зі збройним конфліктом на Сході України я паралельно займалась громадською та волонтерською діяльністю. Документувала порушення прав осіб, які побували в полоні на Сході України, надавала правову допомогу учасникам російсько-української війни. Цікаво, що питання про звільнення з бізнес сектору я розглядала тривалий час, адже поєднувати такі різні сфери діяльності  було дуже складно. Попрацювавши з ветеранами, зіткнувшись із грубими порушеннями прав людей, які пожертвували своє життя та здоров’я задля захисту моєї країни, я на той час бачила себе саме в правозахисному секторі.

Поступово я все більше і більше займалась правовою допомогою ветеранам. Вже на той час я була регіональним представником ГО “Юридична сотня” у Львівській області, працювала на відстані також в аналітичному центрі. Кількість справ ветеранів, кількість дзвінків та звернень збільшувалась з геометричною прогресією, мережа юристів-волонтерів, яка на перших роках війни була гарно організована, розпалась. Були періоди, коли я просто не мала сил відповідати на телефонні дзвінки та брати нові справи. Десь у такому стані я дізналась про вакансію в Школі права УКУ.

Я завжди слідкувала за Школою права УКУ, навіть була учасницею двох програм “Права людини в бізнес-середовищі” та “Адвокація прав людини”. Мені подобалась діяльність УКУ і я сама могла оцінити як учасниця якість тих програм, над якими працює школа. Отже, з’являється оголошення про вакансію менеджера Юридичної клініки Школи права УКУ:) Йдучи на першу співбесіду, буду чесною, я не горіла бажанням, я швидше йшла за інформацією, адже не знала точних вимог. Тобто, я була в пошуку і відгукнулась на цікаву вакансію. На співбесіді я була дуже приємно здивована, адже мені запропонували написати концепцію Юридичної клініки, як я її бачу і як я буду її втілювати без будь-яких обмежень чи вказівок. Цільова аудиторія, форми та методи роботи – все це я мала запропонувати. Тобто, це було творче завдання для мене, виклик, план роботи, який я маю написати сама, реалізувати і бути відповідальною за це.

І тут все зійшлось: мій досвід правозахисної діяльності у ветеранських справах, велика кількість клієнтів-ветеранів, які постійно звертаються за допомогою, цікаві та неординарні справи, наявність потужного ресурсу найкращих студентів-магістрів, спраглих до знань та практики. І, більше того, у мене з’явилась можливість поділитись не так досвідом, а швидше “вірусом правозахисної роботи” з молодим, недоформованим поколінням юристів, що для мене було дуже важливим. Так з’явилася спочатку на папері, а потім успішно була втілена в життя Юридична клініка Школи права УКУ. Директор школи права Іван Городиський та керівниця Магістерської програми Світлана Хилюк прийняли мою концепцію та дали “зелене світло” на втілення її в життя. І вже в грудні 2017 року я почала працювати в чудовій команді Школи права УКУ.

Чому #NotAnotherLawClinic

З огляду на те, що ми не копіювали формат роботи Юрклініки, вона для мене абсолютно особлива 🙂

–          Юридична клініка є обов’язковою навчальною дисципліною. Це єдиний випадок в Україні. Так, є деякі юридичні факультети, де є теоретичні дисципліни з назвою “Основи юридичної клінічної освіти”, “Юридична клінічна практика”, і вони є обов’язковими. Але ці дисципліни нічим не відрізняються від інших: лекції, семінари, практичні. У нас зовсім інший формат роботи: саме практика, консультування, складання документів є обов’язковими. За силабусом є перелік та кількість документів, які за час роботи в клініці студенти повинні написати. Для мене це гарантія, що після випуску студента не злякають завданням по складанню будь-якого документа. При цьому я оцінюю не загалом роботу студента в клініці, а кожен окремо складений документ, написану консультацію.

–          Спеціалізація. Звичайно, я можу брати різні справи, якщо вони цікаві для навчання, але наша основна спеціалізація – правова допомога ветеранам та ветеранкам, постраждалим внаслідок збройного конфлікту на сході України. Також ми плануємо працювати у ще одному напрямку – захист прав споживачів фінансових послуг. Я вважаю, що за принципом роботи Юрклініка нічим не відрізняється від юрфірми чи адвокатського об’єднання: повинна бути спеціалізація. Ми маємо не просто надавати безкоштовні правові послуги, ми маємо надавати їх якісно і унікально: до нас мають йти за якістю, а не безоплатністю. Це моя думка і моя ціль як керівниці Юрклініки. Об’єктивно, ми не можемо бути хорошими спеціалістами у всіх сферах.

–          Велика кількість цікавих та раціональних клієнтів. На першому занятті зі студентами я завжди цікавлюсь їхнім попереднім досвідом роботи в юрклініці. На жаль, його або немає, або він дуже скупий і в таких студентів мені доводиться переборювати скептицизм та упередження до юрклініки. Основна проблема в більшості випадків: в юрклініках немає клієнтів, а якщо вони є, то, м’яко кажучи, це нераціональні клієнти, які обходять всі безкоштовні консультації в місті, щоб поговорити і поскаржитись на будь-кого.  В нас цієї проблеми немає через спеціалізацію. У нас насправді є великий запит від клієнтів з дійсно цікавими справами. І так повинно бути. Це моє завдання забезпечити студентів клієнтами та цікавими справами. Наприклад, зараз  у нас є дуже гарна практика по стягненню грошових виплат для військовослужбовців у зв’язку з отриманням інвалідності чи втрати працездатності. Про це знають, розповідають іншим, і в нас є  велика кількість таких справ.

–          Правозахисна орієнтованість. Є різні думки щодо основної цілі юрклінік. Багато хто вважає, що це виключно навчальна мета, а правозахист – це побіжно. Для нашої Юрклініки правозахист та навчання рівнозначні. Принцип служіння дуже важливий для всієї спільноти УКУ і це імпонує загальному задуму юридичного клінічного руху. Тому, якщо справа є складною, терміновою і, можливо, в навчальному плані вона не є такою важливою для студента, ми все ж візьмемо цю справу, адже тут гостро стоїть питання допомоги людині, чиї права порушено і яка звернулась за правовою допомогою.

–          Судове представництво. Звичайно, в умовах так званої монополії адвокатури ситуація трохи змінилась, але все ж на початку роботи консультанти Юрклініки разом зі мною здійснювали представництво інтересів клієнтів в суді. Зараз я також намагаюсь знаходити можливі варіанти у малозначних справах для того, щоб студенти спробували і цей вид діяльності.

–          Автоматизований документообіг, онлайн база знань та база клієнтів. Через велику кількість справ вже за рік роботи Юрклініки мені стало дуже важко адмініструвати всі завдання, відслідковувати зміни у справах клієнтів, якість виконання завдань студентами. За допомогою наших друзів та партнерів Bot&Partners, а саме Андрія Удовиченка, нам вдалося створити базу знань та базу клієнтів Юрклініки на платформі Notion. База знань – це наші напрацювання, порадники та зразки типових простих документів, правила комунікації, матеріали для проведення правопросвітніх заходів – тобто всі напрацювання різних поколінь студентів Юрклініки, а також основні поради від мене по вирішенню справ. І ця база постійно наповнюється студентами. База клієнтів – це онлайн картки по кожній справі, клієнту, з описом того, що зроблено, що потрібно зробити, також важливі коментарі.

–          Правова підтримка бізнесу ветеранів. Насправді, дехто критично ставиться до нашої спеціалізації, адже, на перший погляд, правова допомога ветеранам асоціюється виключно з питаннями соціальних пільг. Ситуація далеко не така. Маючи досвід у роботі з ветеранами, з впевненістю можу сказати, що важливим елементом соціальної адаптації наших захисників є започаткування власної справи, зміна виду діяльності після повернення з фронту. Тому ми допомагаємо і в цьому напрямку. В нас гарно налагоджена співпраця з Львівським центром надання послуг учасникам бойових дій і ми маємо досвід проведення тренінгів на базі центрі по питаннях започаткування власної справи і, звичайно, по питаннях консультування в цій сфері.

–          Індивідуальний підхід до студентів. Для мене важливо, щоб студентам було цікаво працювати в Юрклініці, тому я завжди враховую побажання по категоріях справ. Так, в нас були консультації і з податкових питань, навіть випадки складання договорів, сімейні справи, питання інтелектуальної власності, тощо. Більше того, з огляду на те, що я активно співпрацюю з громадським сектором, я долучаю студентів і до цієї сфери, щоб вони отримали досвід, наприклад, у написанні законопроекту чи змін до підзаконних НПА.

–          Я більше практик та правозахисниця. Тому і в нашій Юрклініці відповідні акценти.

Ветерани АТО і студенти УКУ

Зараз для мене це незамінні компоненти в успішному правозахисті.

В УКУ дуже багато уваги приділяють саме ціннісному вихованню, етичності, і це одразу вирізняє студентів. Для мене студент УКУ – це людина, в якій плекають правильні цінності, людина, яка розуміє важливість принципу служіння, в тому числі своїй Батьківщині.

Я довго працюю з ветеранами(ками), в мене величезна кількість друзів, які є насправді героями і учасниками найжахливіших битв на Сході України. Лише з такими захисниками я працювала і працюю. Тому ветеран для мене – це людина з цінностями, безстрашна жертовна особистість, яка на кожну проблему дасть відповідь: “Ніхто крім нас”.

Студенти УКУ і ветерани АТО підходять по цінностях: правова допомога ветеранам – це наше служіння, подяка захисникам за мирне небо над головами, за захист суверенітету та незалежності. Правова допомога ветеранам  – це не лише розвиток софтскілз та хардскілз студентів-правників, це, впершу чергу, виховання цінностей, щоденна згадка про ті проблеми, які принесла війна в Україну, і це те, про що, на мою думку, мають пам’ятами правники. І, повірте, коли до нас на консультацію приходили 19 річні хлопці, які пережили Іловайських котел, і розповідали про свої проблеми зі звичайним виразом обличчя, я впевнена, що навіть якщо наші студенти не пов’яжуть своє майбутнє з правозахистом, вони ніколи не забудуть про війну і ніколи не будуть байдужими. А для мене це вже дуже важливо.

Та й студенти відчувають свою важливість і те, що вони не просто розв’язують кейс, а дійсно допомагають людині, захиснику чи захисниці. І, маю надію, не розчаровуються в праві, адже дійсно бачать, як вони можуть допомогти  правовими інструментами. В свою чергу ветерани(ки) відчувають свою цінність, адже зараз дуже різне і часто незаслужено негативне ставлення до ветеранів, а в Юрклініці ми завжди з повагою та вдячністю зустрінемо ветерана з його правовими проблемами, і це теж для них елемент соціальної адаптації. Напевно, через те вони і приходять до нас.

 

 

Захист прав споживачів фінансових послуг

Однозначно, поки в країні війна, ми будемо реагувати на ті проблеми, які вона породжує. Тому спеціалізація по правовій допомозі ветеранам незмінна на найближчі роки.

Ми розпочали новий напрям роботи – захист прав споживачів фінансових послуг, який підтримуватиме Проект USAID “Трансформація фінансового сектору”. Чому ми працюватимемо в цьому напрямку? Як тільки ми дізнались про можливість співпраці з USAID, я почала шукати більше інформації, чи дійсно є проблеми в сфері захисту прав споживачів фінансових послуг. Мене вразив випадок самогубства 18-річного хлопця, який набрав онлайн-кредитів і через тиск кредитодавців та неможливість повернути гроші через величезні відсотки пішов з життя. Ми працюватимемо з молодими людьми саме в сфері правової просвіти з фінансових питань.

Я також бачу майбутнє за автоматизацією процесів: чатботи, типові документи, онлайн-консультації. Ми хочемо приділити увагу саме консультуванню онлайн та активностям у соціальних мережах. Ще є багато цікавих ідей, тим більше, що в нас є чудові партнери з Bot&Partners Микита Підгайний та Андрій Удовиченко, які допомагають нам та підтримують цей напрямок.

Така діяльність розвантажить нас і  дозволить брати складніші, більш творчі завдання і стратегічні справи, про які я мрію.

Аналітичний напрям діяльності: на мою думку, Юрклініка може бути чудовим think-tank, кращим навіть ніж громадські організації.

Я мрію, що Юрклінка Школи права УКУ з часом, з роками, стане гарним осередком правозахисників. Принаймі, в західному регіоні, адже в Києві та на Сході є потужні правозахисні центри.

А загалом, наші плани незмінні: якісно працювати, консультувати, вигравати справи та служити.