27 квітня, 2018

Для чого бізнесу потрібен комплаєнс та у чому його зміст? 24 квітня Школа права УКУ за підтримки АО «Бачинський і партнери» та Всеукраїнської мережі доброчесності та комплаєнсу UNIC провела круглий стіл «Корпоративний комплаєнс: потреби та переваги для бізнесу». Захід відбувся у Центрі Митрополита Андрея Шептицького.

Учасниками круголого столу стали Ірина Тимчишин, партнер міжнародної юридичної фірми Norton Rose Fulbright (Лондон, Велика Британія), Ганна Герасимчук, Голова секретаріату Всеукраїнської мережі доброчесності і комплаєнсу (UNIC), Андрій Кавчук, комплаєнс-офіцер, партнер АО «Бачинський і партнери». Модерував захід Іван Городиський, директор Школи права УКУ, керуючий партнер Dexis Partners Law Firm.

Під час круглого столу учасники обговорили готовність українських фірм до впровадження комплаєнс-практик, конкретні кроки, які для цього потрібно зробити та діяльність Всеукраїнської мережі доброчесності і комплаєнсу (UNIC).

Як зазначив Андрій Кавчук, комплаєнс-офіцер, партнер АО «Бачинський і партнери», за своєю суттю комплаєнс є відповідністю бізнес-діяльності як вимогам законодавства, так і певним корпоративним документам і кодексам корпоративної етики.

«Чому комплаєнс потрібен бізнесу? Ми в Україні звикли гасити пожежі по факту їхнього виникнення. Комплаєнс спрямований на те, щоб попереджати ризики і наслідки, – розповів Андрій Кавчук. – Коли запроваджуються комплаєнс політики чи заходи, не завжди працівники розуміють, для чого це потрібно. Але якщо подивитися у довгостроковій перспективі – всі ці дії спрямовані на те, щоб максимально мінімізувати ризики, які можуть виникнути».

За словами комплаєнс-офіцера, без комплаєнсу не обійтися тому бізнесу, який орієнтований на довгострокову перспективу, на розвиток і на вихід за межі регіону, а у перспективі  – і за межі України.

«Варто вчитися того, що попереджати наслідки значно дешевше і простіше, ніж виправляти їх», – додав Андрій Кавчук.

Для того, аби популяризувати ідею комплаєнсу в Україні, 19 травня 2017 року Рада бізнес-омбудсмена за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку і Організації економічного співробітництва та розвитку представила Всеукраїнську мережу доброчесності і комплаєнсу — нову ініціативу для бізнесу, який прагне працювати прозоро.

«Бізнес починає розуміти, що для того, щоб збільшувати свої масштаби, потрібно запроваджувати систему комплаєнсу. Є прямий зв’язок між вартістю бізнесу та можливістю його розвитку», — зазначила під час круглого столу Ганна Герасимчук, Голова секретаріату Всеукраїнської мережі доброчесності і комплаєнсу (UNIC).

UNIC – це майданчик для просування ідеї відповідального бізнесу; платформа для впровадження стандартів доброчесності відповідно до кращих міжнародних практик; освітній проект, що популяризує ідею доброчесності та прозорості серед громадськості та бізнесу.

Як зазначила Ганна Герасимчук, за наявності системи комплаєнсу бізнес отримає набагато більше. Більше про мережу можна дізнатися на сайті.

Ірина Тимчишин, партнер міжнародної юридичної фірми Norton Rose Fulbright, зазначила, що важко переконати у необхідності комплаєнсу компанії, які не хочуть вийти на міжнародний ринок. Інша справа – глобальні компанії, які працюють із міжнародними партнерами. Для них комплаєнс стає критичною умовою для отримання великих контрактів.

«Комплаєнс став більш всеохопним. Я знаю, що багато компаній, які роблять  фінансові проекції, деколи не дуже хочуть виділяти багато коштів чи винаймати окрему людину для цієї функції, тому що вони вважають, що це не настільки важливо, щоб це робити», – розповіла під час круголого столу Ірина Тимчишин.

Один зі способів впровадження системи комплаєнсу – наймати для консультацій комплаєнс-офіцера. Інший – мати окремого юриста, який займатиметься цим питанням:

«Реальність така, що майже всі великі бізнеси мусять мати in house юриста, який особисто відповідає за питання комплаєнсу. Чому? Тому що потрібно відстежувати зміни у законодавстві, які можуть виникнути у різних країнах і які будуть стосуватися вашої компанії. Тому це неможливо робити людині, яка робить багато різних речей».