02.05.2019

Яких помилок припускаються українці у підготовці майбутніх юристів? Яка є сильна сторона української правової системи, а що потрібно ще надолужити? Що є наріжним каменем та головними опорами у правничій освіті? Про це та більше розповів один із провідних викладачів США Браян Таманага, професор Школи права Університету Вашингтона в Сент-Льюісі, автор 9 книг та найвпливовіший викладач права 2013 року за версією Національного опитування правознавців. Найцікавіше читайте далі.

Верховенство права існує тоді, коли представники держави та громадяни зобов’язані виконувати акти права і виконують їх. “Право – це те, що робимо ми [юристи], наші дії встановлюють правову систему, ми і є право”, – каже професор.

Переваги верховенства права

  1. Верховенство права накладає обмеження на представників держави, аби вони діяли в межах закону. “Це дуже важливо, тому що держава монополізує силу примусу та може нести загрозу, і тому верховенство права обмежує державу у таких небезпечних для суспільства діях”, – зазначає Браян.
  2. Оскільки всі дотримуються актів права, громадськість не потерпає від зловживань влади.
  3. Верховенство права збільшує свободу дій дуже особливим чином: громадянин знає, які є норми, що можна робити, а що не можна, якими є наслідки цих дій. “Людина має стабільність, прогнозованість, впевненість у майбутньому”, – стверджує професор.
  4. Будучи впевненими у майбутньому і маючи цю правову свободу, громадяни продуктивніше займаються діяльністю і суспільство в цілому почувається краще.

Що потрібно для верховенства права на базовому рівні

  1. Ефективна система права: має бути система визнання норм права, змін, застосування і виконання. “Ваша конституція чи не найкраща в цьому плані”, – коментує американський професор.
  2. Не можна покарати людину за дію, яку вона вчинила, коли це ще було законно. Новий закон повинен застосовуватися лише до майбутніх дій, не минулих. “Норми мають бути заявлені завчасно, щоб була публічність та прогнозованість, ніяких втаємничених законів”, – стверджує Браян Таманага.
  3. Норми мають застосовуватися однаково для всіх, в чому і вся суть верховенства права.

Що потрібно для того, аби отримати ефективну систему права

  1. Масив узгоджених юридичних знань.
  2. Правознавці та правники-практики.
  3. Добре розвинена система правничої освіти. “Без неї не можемо мати якісних правознавців і практиків, тому правова освіта є наріжним каменем”, – додає Браян.
  4. В основі має бути відданість обстоюванню права. “Відданість, вірність праву не просто означає робити все, що написано в букві закону, але й також критично підходити до актів права, коли вони погано виписані. Вірність праву не означає, що ми маємо бути сліпими”, – Браян Таманага. Потрібно не лише сліпо обстоювати право, але й покращувати його, якщо потрібно.

Державні інституції

“Конституція закладає структуру: хто чим займається. Ваша конституція чи не найкраща в цьому плані”, – каже Браян. Правники повинні брати участь у написання законів. Громадяни теж мають бути віддані ідеї права. “Люди підкоряються закону, якщо вважають, що акти права справедливі”, – каже професор. Повинна бути правова культура у суспільстві.

Якою повинна бути судова влада

  1. Судді повинні бути віддані обстоюванню права.
  2. Суддівські чесноти: справедливість, неупередженість, безсторонність, повага.
  3. Судді мають отримувати гідну оплату праці.
  4. Судді повинні мати належний допоміжний персонал.
  5. Урядові посадовці повинні поважати та виконувати рішення суддів. “Потрібно, щоб до рішення суддів з повагою ставилися інші. Наскільки я знаю, це є проблемою в Україні”, – зазначає професор Таманага.
  6. Судді також повинні бути впевненими у своєму майбутньому, має бути гарантія збереження посади, тобто відсутність загрози звільнення внаслідок прийняття рішень.
  7. Держава не може здійснювати тиск на суддів.

Суспільство повинне виступати певним сторожем. “Громадськість є фінальною особою, яка відстоює верховенство права, так само, як колись українці відстояли верховенство права під час Майдану”,вважає Браян Таманага.

Виклики юридичних шкіл України

В Україні 300 правничих шкіл та 105,000 студентів-правників. “Правничі школи випускають дуже багато випускників, але мало з них працевлаштовуються. Правничі школи просто хочуть заробити”, – Браян про Україну. Лише кожен восьмий студент-правник в Україні працевлаштовується. “Багато з того, що відбувається в Україні, не є унікальними проблемами”, – додає професор.

Серед причин: недостатній контроль якості, надмірна кількість теорії та відсутність практики, неякісна система перевірки знань, обмежений розвиток навичок, списування та відсутність мотивації викладачів з фінансового боку. “Є дуже хороші школи, такі як в Українському католицькому університеті, але в інших університетах багато чого бракує”, – додає Браян.

“Іспити мають перевіряти розуміння норм права, вміння їх застосування і аналізу. Зазубрювання – це не добре. Головне не те, чи знають студенти норми права, а чи вміють вони з ними поводитися”, – розповідає Браян про процес перевірки знань.

“Юридична освіта в Україні не забезпечує студентів знаннями та м’якими навичками, такими як критичне розв’язання проблем, співчуття, розуміння професійних цінностей, повага до верховенства права, доброчесність, нульова терпимість до корупції, конфлікту інтересів, робота в інтересах клієнтів, недискримінація, особливо в контексті гендеру”, – Браян зачитує висновок оцінки освіти України від проекту “Нове правосуддя”.  

Базові елементи для хорошої освіти

Бачення права є базовим елементом для хорошої освіти. Потрібно на право поглянути у стосунку до всього суспільства, історії, економіки, культури. Верховенство права у США дуже відрізняється від верховенства права у Японії, Франції та інших країнах.

“Сучасний викладач права має бути студентом соціології, економіки, а також політики. Він має знати не лише те, які рішення приймають суди,  принципи, на основі яких вони їх приймають, але й обставини і умови, соціальні та економічні, до яких застосовуватимуться ці принципи; він має знати стан суспільної думки та настроїв, що формує середовище, в якому повинні працювати ці принципи на практиці.

Правники-монахи, які проводять своє життя в атмосфері чистого права, з якої виключається будь-яка мирська чи людська складова, не здатні формувати практичні принципи, що будуть застосовуватися в невтомному світі плоті та крові”, – стверджує професор Таманага.

Наявність додаткової освіти, окрім правничої, є бонусом. “Право – це серцевина і можна додавати до нього ще щось. Професор радить студентам вивчати системи права інших країн та порівнювати їх. “Право – це багатогранне явище у центрі нашого існування, і тому його не можна звузити до понять наука чи мистецтво. Це і те і те, але дещо більше”, – зазначає Таманага.

Що повинні вивчати правники

  1. ЗНАННЯ ПРАВА (доктрина, акти, кримінальний кодекс, міжнародне право).

Треба ознайомити студентів із базою системи права. Існують дві проблеми: забагато інформації та постійні зміни. “Не чекати від студентів, щоб вони знали все”, – каже Браян.

2. ПРАВОВІ НАВИЧКИ або іншими словами, що потрібно знати, аби працювати юристом.

На думку Браяна, майбутні юристи не повинні знати все на світі, але повинні знати, де знаходити норму, як шукати, як проводити правничий аналіз, як відстоювати позицію, як застосовувати норми права до ситуацій, як проводити критичний аналіз, як писати положення, обгрунтування, володіти навичками юридичного письма та спілкування. Юрист, що не знає на пам’ять норми, але може її оперативно знайти, критично до неї підійти та ефективно її застосувати – є кращим, ніж той, який знає норму на пам’ять, але не знає, що з нею робити.

3. ЗНАННЯ ПРО ПРАВО

Потрібно розуміти природу права та розглядати систему права у політичному, культурному, історичному, економічному та суспільному контексті. Студент повинен задаватися питаннями: чому існує право, навіщо воно, що роблять правники, судді, люди, якими є наслідки.

4. ПРАВНИЧА ПРОФЕСІЙНІСТЬ

Кожна професія потребує високоспеціалізованих знань, впливає на суспільство та передбачає заробіток. Однак, права має ще 2 особливі характеристики. Перш за все, право є критично важливим для суспільства. По-друге, “право полягає в тому, що держава монополізує силу примусу, право може полонити будь-кого.” (Браян Таманага).  По суті, суспільство цілком залежить від права.

Ці чотири категорія є опорами юридичної освіти.

Що робити Україні аби вдосконалити правничу освіту?

“Знання права в Україні дуже потужні і можна відштовхуватися від цієї сильної сторони. Питання постає, як систематично вирішувати інші проблеми. Правнича професійність для мене це не проблема. Просто потрібно про це пам’ятати і про це наголошувати. Інші питання є вже трохи складніші: правові навички і знання про право. Для цього потрібна робота. Викладачі мають над цим працювати. Викладачі мусять робити те, до чого вони не звикли і можливо чого не хочуть робити”, – радить Браян.

 

За посиланнями Ви можете ознайомитися із відеозаписом українською, аудіозаписом англійською та матеріалами лекції, а також залишити пропозиції та відгук про проект UCU Rule of Law Lecture Series.

Цей захід став можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Нове правосуддя».

 

Нагадаємо, UCU Rule of Law Lecture Series – це серія лекцій від провідних американських, європейських та українських правників, присвячена актуальним викликам і проблемам у галузі забезпечення верховенства права, правосуддя та справедливості. Проект «Підвищення обізнаності правничої спільноти України щодо сучасних викликів верховенства права через організацію та проведення серії юридичних лекцій Українського католицького університету «Правовладдя» реалізовує Центр верховенства права Школи права УКУ за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) у рамках Програми «Нове правосуддя» у співпраці з Асоціацією правників України. Інформаційний партнер проекту – Юридична газета.

Погляди автора не обов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або уряду Сполучених Штатів Америки.

Довідка

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США.  До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Додаткову інформацію про діяльність USAID можна отримати у Відділі зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53, на вебсайті: http://www.usaid.gov/ukraine або на сторінці у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Програма Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Нове правосуддя» реалізується з жовтня 2016 року і ґрунтує свою діяльність на здобутках попередніх проектів USAID «Україна: верховенство права» та «Справедливе правосуддя». Мета програми – надання підтримки судовій владі, Уряду, Парламенту, адвокатській спільноті, правничим школам, громадянському суспільству, ЗМІ та громадянам у створенні умов для функціонування незалежної, підзвітної, прозорої та ефективної системи правосуддя, яка забезпечує верховенство права, та у боротьбі з корупцією. Детальнішу інформацію про програму можна отримати на Інтернет-сторінці www.newjustice.org.ua  та за телефоном +38 (044) 581-3303.