31 січня, 2019
Антон Тарасюк,
Managing partner в Legal IT Group

Зазвичай, після юридичного вишу, молодий юрист-правник не дуже добре знається на нюансах реклами, продажів та client-service. Базовий курс, де головним є зрозуміти, як правильно  – «мáркетинг» чи «маркéтинг», скоріше за все не дасть практичних навичок спілкування з клієнтами та здійснення up-sale та cross-sale.

Такі навики отримуються на практиці і головним тут є правило – «чим більше спілкуєшся з клієнтами, тим краще спілкуєшся з клієнтами», за умови, звісно, що є хороший ментор, юридична фірма має бренд стратегію та комунікаційну стратегію і постійно проводиться робота над помилками.  

Кажуть, що продають історії – веселі та сумні, легендарні та звичайні. Уявіть, що юний ІТ юрист озброєний арсеналом різних байок (в хорошому сенсі цього слова) і знає, як і коли їх застосовувати у комунікації з потенційними клієнтами та партнерами юридичної фірми. Круто, правда?

Важливим також є розуміння ІТ юристом цінності продукту, який він пропонує кастомеру і конкретних задач, які цей продукт вирішує в системі координат клієнта. Продати договір не самоціль. Метою є розробка і впровадження працюючого інструменту, який забезпечить клієнту вирішення конкретної болі та зробить його сильнішим.

Продукт ІТ юриста це «ключ на 12», який має закрутити конкретну гайку, а не просто декларативний папірець, «бо треба все оформити правильно». Для того, щоб розуміти, який саме «ключ» потрібен і що саме «потрібно закручувати», не погано було б пам’ятати про наступні концепти:

  1. Пізнай свого клієнта.

Сьогодні поняття «ІТ юрист» це скоріше парасольковий термін, адже сфери застосування ІТ технологій і варіація інновацій постійно збільшується.

Можна робити фокус на супровід ІТ проектів, які використовують конкретну технологію – ІОТ, блокчейн, АІ, Machine learning, AR/VR тощо. Список не виключний, але кожна з цих технологій має свої правові особливості її впровадження та застосування, які потрібно враховувати.  

Можна також ділити ІТ на ніші залежно від специфіки бізнесу – game dev, web-студії, маркетплейси, аутсорсні ІТ компанії і так далі. Кожна з таких компаній матиме свою правову специфіку, і якщо ІТ юрист на зустрічі з клієнтом зі світу розробки ігор не розуміє, що таке сеттінг, скоріш за все, краще йому не працювати з відповідною командою.

Знаючи свого клієнта та розуміючи бізнес-процеси в його справі, можна спрогнозувати його потреби та правові ризики, з якими необхідно працювати. Такий підхід – додаткова цінність для клієнта. 

2. Робота ІТ юриста завжди в P2P форматі

Зовнішній Client-service ІТ юриста полягає в першу чергу в налагодженні добрих партнерських відносин зі стейкхолдерами на стороні клієнта, які базуються на довірі та професіоналізмі.

Варто також пам’ятати про внутрішній client-service, адже ІТ юрист – соціальний суб’єкт і робота в форматі Person 2 Person означає також постійну комунікацію з колегами і постійний розвиток soft-skills.


Сьогодні ІТ юристу варто задуматись не лише про постійне оновлення своїх правничих навичок, а і про розвиток таких компетенцій, як sales та client-service, адже це може дати не лише поштовх в кар’єрі, а і значно допомогти бізнесу, в якому такий юрист працює.

Є безліч онлайн ресурсів, де можна вчитись цим скілам, а потім – впроваджувати на практиці. Пізнавайте, використовуйте та підвищуйте value, яке ви створюєте своєю працею.

Погляди автора не обов’язково відображають погляди Школи права Українського католицького університету.